Chatbots uitgelegd

Eindelijk duidelijkheid! Vandaag ga je alles leren wat er te weten valt over Chatbots.

Wat is het verschil tussen Live Chat en een Chatbot?

Als je een livechat op je website hebt, ben je in staat om een 1-op-1 “gesprek” te voeren met de bezoeker van je website. Je spreekt elkaar door middel van een klein pop-up venster. Je kunt afwachten tot de bezoeker zijn of haar vraag stelt via de chatfunctie, maar je kunt ook pro-actief met diegene in gesprek gaan.

Een chatbot stelt je in staat om dit “gesprek” (gedeeltelijk) automatisch te voeren of te beginnen.

Wat kunnen chatbots nou eigenlijk doen?

Chatbots zijn multi-functioneel inzetbaar. Hieronder lees je enkele van de meest voorkomende toepassingen:

Customer service: Wil je 24/7 service kunnen bieden en doe je dat nu nog niet? Of zijn de FAQ-lijsten op je website zo lang? Kan de support-afdeling of live chat op dit moment het volume van de klantvragen niet aan? Dan kan een chatbot een slimme oplossing zijn.

Marketing en sales: Een chatbot kan je helpen met een betere klantervaring en hogere conversie. De chatbot kan gerichte  productinformatie geven, proactief aanbieden om brochures te sturen of in te schrijven voor een nieuwsbrief.

Wat in ieder geval de rode draad is, is dat je 24/7, met losse handen, je klanten van dienst kan zijn en ze het gevoel te geven dat je er voor ze bent.

Waarom zou je?

Laten we allereerst vast stellen dat mensen die op jouw website komen, daar niet toevallig zijn. Grofweg zijn er 3 soorten bezoek

  1. bestaande relaties die een service-vraag hebben
  2. bestaande relaties die op zoek zijn naar aanvullende producten of diensten
  3. potentiële klanten die in hun zoektocht naar producten of diensten op jouw website terecht komen

Ik ga er vanuit dat we het erover eens zijn dat alle 3 de soorten commercieel-relevant zijn.

Maar ik heb al een contactformulier

Uiteraard! Maar wist je dat volgens de statistieken nog geen 3% van de websitebezoekers een contactformulier invult? Reken het maar eens uit: hoeveel bezoekers heb je in een maand en hoeveel contactformulieren worden er ingevuld. Precies.

Hoe mooi zou het zijn als je met je proactief bezoeker in gesprek kan gaan en te verkennen of je iets voor hem/haar kan betekenen?

En hoe mooi zou het zijn als dat gesprek gedeeltelijk of zelfs helemaal automatisch plaatsvindt?

Door de eerste vragen af te vangen via een chat, wordt de eigen organisatie ontzien en worden alleen de relevante of dringende zaken doorgespeeld naar de verantwoordelijke afdeling of functionaris.

De techniek achter chatbots

1. Laten we eerst beginnen met basis. Wat is chatbot eigenlijk?

Chatbots zijn in staat om een gesprek met een persoon te simuleren en daarom zie je ze steeds vaker als je websites bezoekt. Chatbots zijn veelzijdig en daarom kunnen ze zich aanpassen en verschillende bedrijfsproblemen helpen oplossen.

Kortom:

Een chatbot is een softwaresysteem dat kan communiceren of “chatten” met een menselijke gebruiker in natuurlijke taal (zoals Engels of welke andere taal dan ook waar de chatbot op is gebouwd). Chatbots kunnen een gebruiker helpen of helpen bij het uitvoeren van een taak.

2. Hoe werken Chatbots eigenlijk?

Een bot is in staat om op basis van regels voorwaarden een gesprekje te starten start en/of eenvoudige vragen te beantwoorden. De gedefinieerde regels kunnen heel eenvoudig tot zeer complex zijn. Het maken van deze bots is relatief eenvoudig, mits je genoeg geduld hebt en kunt denken in “als > dan processen”.

3. Moet je een IT’er of webbouwer zijn om een chatbot te programmeren?

Niet echt; zoals eerder gezegd moet je vooral geduld hebben en logisch kunnen denken.
Het geheim is om van tevoren duidelijk te hebben wat je wilt bereiken, wat je wilt communiceren of welk probleem je wilt oplossen.

Niettemin, in het geval dat je verwachtingen van de chatbot hoog zijn, is het handig om de ontwikkeling ervan over te laten aan deskundigen. Dan kan het proces in principe heel eenvoudig zijn als je er maar voor zorgt dat je goed voor ogen hebt wat je wilt bereiken.

Heb je nog steeds vragen? Helemaal niet erg; bel ons en we vertellen je alles.

Ben je benieuwd of een chatbot voor jou handig is? Op deze pagina staan een aantal toepassingen. Hopelijk levert dat je wat extra duidelijkheid en inspiratie op.

Reacties kunnen niet achtergelaten worden op dit moment.