Chatbot toepassingen

Het is eigenlijk net als in een winkel, als de verkoper precies op het goede moment, precies op de juiste manier naar je toekomt en je vraagt of hij je kan helpen. Je bent tenslotte niet toevallig in die winkel. De kans dat je daar iets koopt als je genegeerd wordt, is niet zo groot.

Met een chatfunctie op je website kun je in gesprek met de bezoeker. En het mooie is, dat je de openingszin automatisch kunt afvuren op precies het juiste moment. Als de bezoeker daar vervolgens op in gaat, ben je in gesprek. Veel warmer worden de leads niet.

1. Verwelkom nieuwe bezoekers op je site

Voordeel:

Verhoog het vertrouwen van klanten en bouw een relatie op.

Handig voor:

Het welkomstbericht laat uw bezoekers weten dat de chat op de site aanwezig is en op elk moment kan worden gebruikt. Een welkomstbericht moedigt bezoekers aan om de chat te gebruiken als ze vragen of opmerkingen hebben.


Voorbeeldberichten:
  • Hi! Hoe kan ik je helpen?
  • Met wie heb ik het genoegen
  • In geval van problemen, ben ik er voor je

2. Bedankt voor het doen van een aankoop of een download

Voordeel:

Bouw een betere relatie met uw klanten. Vertel hen dat je beschikbaar bent als ze hulp nodig hebben.

Voorbeeldberichten:

  • Bedankt voor het winkelen bij ons! We zijn nu bezig met het verwerken van uw bestelling. We houden u op de hoogte van de volgende stappen.
  • Vragen? Aarzel niet om contact op te nemen!
  • Bekijk onze Facebook-pagina
  • Meld je aan voor onze nieuwsbrief

3. Stuur een bericht naar terugkerende bezoekers

Wanneer klanten terugkeren naar je website en als ze ooit hun naam hebben genoemd, kun je hen zelfs een welkomstbericht met hun naam sturen.

Voordeel:
  • Laat ze zich extra welkom voelen. Bezoekers die zich herkend en erkend voelen, zullen eerder zaken met je willen doen.
  • Je kunt een terugkerende bezoeker over de streep trekken met een (beetje) korting.
Belangrijk:

Wees zorgvuldig met de timing! Als je te vroeg bent kan dat opdringerig overkomen, maar als je te laat bent heb je een kans gemist.
Ga altijd bij jezelf na: hoe lang wil je met rust gelaten worden en na hoeveel tijd voelt het goed als een verkoper aanbiedt om je helpen.

Voorbeeldberichten:
  • Wat leuk dat je er weer bent {naam}! Kan ik iets voor je betekenen?
  • Hee hallo! We hebben je gemist! Hier is een klein cadeautje omdat we blij zijn dat je weer terug bent: 10% korting op je hele aankoop! Alleen geldig vandaag!

4. Stuur een bericht als bezoekers stoppen met het invullen van een formulier

Voordeel:

Vergroot het aantal potentiële klanten dat uw registratie- of aanvraagformulieren wil invullen.

Voorbeeldbericht:

Weet je zeker dat je dit formulier wilt verlaten? Laat ons weten of je onze hulp nodig hebt!

5. Stuur een bericht naar klanten die uw offerte- of contactpagina bezoeken

Voordeel:

Verkort de wachttijd van de (potentiële) klant op een antwoord door te antwoorden via de chat.

Toepassing:

Als de gebruiker snel een antwoord zoekt, is het beter om hem aan te moedigen om het chatvenster te gebruiken.

Voorbeeldbericht:

Hallo! Ik zie dat je contact met ons wilt opnemen, is er iets waarmee ik je nu kan helpen?

6. Doe een speciale aanbieding aan bezoekers die een specifiek artikel hebben gelezen op jouw site

Toepassing:

Gebruikers die zich aangesproken voelen door de inhoud van de site zullen eerder bij je kopen. Verhoog de kans op business door hen iets extra’s of een korting voor uw producten aan te bieden.

Voorbeeldberichten:
  • Ik merk dat dit soort artikelen je aanspreekt! Als je je abonneert op onze nieuwsbrief krijg je regelmatig meer van dit soort artikelen in je mailbox.
  • Ik kan zien dat je dit product leuk vond. Wat zou je zeggen tegen een korting? Ik mag je 10% korting op je hele aankoop aanbieden! Alleen
    vandaag geldig !

Reacties kunnen niet achtergelaten worden op dit moment.